Μενού    Οδηγίες υποβολής    Στήλες    Αρχεία    Βιβλιομεζέδες    Σύνδεσμοι    Η οικοδέσποινα    Επικοινωνία       

 

 

Διαβάστε επίσης:

Αθήνα - Χονγ Κονγκ

ΑΣΙΑ

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΤΟΚΙΟ

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΖΑΚΑΡΤΑ

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΑΒΑ

ΜΑΝΧΑΤΑΝ-ΜΠΑΝΓΚΟΚ

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΝΧΑΤΑΝ

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΚΙΝΟ

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ 2

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΚΑΟ

 

 

Επιστροφή στην Ασία

Με το Γιώργο Βέη

 

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ

 

Στο αίθριο ενός μετριοπαθούς ουρανοξύστη. Συμφιλιωμένη με τις προδιαγραφές της σιγκαποριανής πρότασης η ειδική χωροταξική συμπεριφορά. Το φως έρχεται από το εσωτερικό. Ψευδαίσθηση μάλλον. Σύγχυση πρόσκαιρη. Για να γίνω πιο προσεκτικός: το φως έρχεται ασφαλώς από έξω. Από τα τεράστια, καθαρά παράθυρα-πύλες στον ουρανό. Δεν εξηγείται διαφορετικά. Εκτός κι αν είναι όντως αρχιτεκτονικό αραβούργημα για να σε κάνει να πιστεύεις περισσότερο στα είδωλα παρά στα πρότυπα. Θα επανέλθω επ αυτού. Ας μεταφέρω από τον ταξιδιωτικό μου σάκο προς το παρόν τα εξής: στις 5 Ιουνίου του 1959 η Μεγάλη Βρετανία επιτρέπει στην οντότητα της Σιγκαπούρης να αυτοδιατεθεί. Σε τέσσερα χρόνια καθίσται επίσημο μέλος της ομοσπονδίας της μεγάλης τίγρης, της Μαλαισίας. Στις 9 όμως Αυγούστου του 1965 ο πρωθυπουργός Λι Κουάν Γιου, φανερά κατασυγκινημένος, διακήρυξε την ανεξαρτησία της νεοσύστατης χώρας του, επισημοποιώντας στη διεθνή σκηνή την τελεσίδικη αποκόλλησή της από τον μαλαισιανό ιστό. Ξεκινώντας την ίδια στιγμή ένα σκληρό αγώνα δρόμου προς την απόλυτη ευημερία, το κρατίδιο έθεσε τους υψηλότερους δυνατούς στόχους ανάπτυξης. Στις κρίσιμες δεκαετίες που ακολούθησαν η Σιγκαπούρη κατέστη αναμφισβήτητο σύμβολο ομαδοποιημένης, σχεδόν κατά τα αρχαία λακωνικά πρότυπα, πειθαρχίας στην τήρηση του απαιτητικότατου εθνικού κανόνα. Στο βαθμό μάλιστα που η ευδαιμονία δεν είναι βραβείο της αρετής αλλά η ίδια η αρετή ∙ και δεν ευφραινόμαστε από αυτήν επειδή καταστέλλουμε τη λαγνεία ∙ αλλά αντιθέτως επειδή ευφραινόμαστε από αυτήν μπορούμε να καταστείλουμε τη λαγνεία., όπως ευθαρσώς διδάσκει ο Σπινόζα στο κεφάλαιο Περί της δύναμης του νου ήτοι περί της ανθρώπινης ελευθερίας, στην περιώνυμη Ηθική του, τότε η συγκεκριμένη ευμάρεια που βιώνεται εδώ, σε καθημερινή μάλιστα βάση, είναι προϋπόθεση της καλλιέργειας του Αγαθού. Βεβαίως το τίμημα είναι αναλόγως υψηλό: αυτό που αποτελεί το εμπράγματο ιδανικό της Σιγκαπούρης είναι η ολοκληρωτική καταστροφή εκείνου που της αντιτίθεται. Σα να μας νουθετεί δηλαδή ένας Γάλλος νεαρός επαναστάτης του 18ου αιώνα, ο αμείλικτος Σαιν-Ζυστ. Απλώς άλλαξα μια λέξη. Αντικατέστησα δηλαδή τον όρο δημοκρατία με το όνομα του νησιού-κράτους. Το κεκτημένο status quo αποτελεί υλοποίηση ενός υπεσχημένου Παραδείσου. Οποιαδήποτε αμφισβήτηση, ανατροπή ή και απλή παραλλαγή κρίνεται εκ των προτέρων αήθης και ασφαλώς παράνομη. Έτσι εξηγείται γιατί ο έλεγχος των κοινωνικών εκδηλώσεων είναι οριακός, γιατί το εγώ απορροφάται διαδοχικά από τη βουερή κυψέλη, γιατί το δεδομένο σύστημα επείγεται να γνωρίζει επακριβώς το περιεχόμενο της ψήφου, όταν πραγματοποιούνται οι θεσμικά προβλεπόμενες εκλογές. Το πληροφοριακό, ατομικό τσιπάκι, ενσωματωμένο με υποδειγματική επιμέλεια εκεί που πρέπει, είναι συνεπώς ο λέων φρουρός της σταθερότητας. Δεν μπορώ να ξέρω πόσο θα τηρηθούν αυτές οι ισορροπίες μιας τυποποιημένης ιδεολογίας της επιτήρησης, την οποία βεβαίως συνέχουν καθαρόαιμα, ασιατικά χαρακτηριστικά. Ήρθε η ώρα να ξανασκεφτώ τα δάκρυα του Λι Κουάν Γιου, που μούσκεψαν την ιστορική εκείνη διακήρυξη της ανεξαρτησίας. Ίσως τη συγκεκριμένη εκείνη στιγμή να διείδε την επερχόμενη αίγλη. Μπορεί πάλι να αισθάνθηκε το πόσο ευάλωτο θα ήταν το νέο κράτος, ένας εύθραυστος εν τέλει γυάλινος ουρανοξύστης, στις μεγάλες προκλήσεις, στα παντοειδή οικονομικά τσουνάμια της άπω ανατολικής, αλλά και της παγκόσμιας αγοράς στο σύνολό της. Δάκρυα προφήτη. Δάκρυα εφέστιου δράκου. 

 


 

 

Ο Γιώργος Βέης είναι ποιητής, κριτικός και διπλωμάτης. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το ποιητικό βιβλίο του Μετάξι στον Κήπο από τις εκδόσεις 'Υψιλον' και το ταξιδιωτικό Μανχάταν-Μπανγκόκ από τις εκδόσεις 'Κέδρος'. 

 

copyright 2009-2012, Λος Άντζελες
Λογοτεχνικό Μπιστρό της Στέλλας